Bakanımız Sayın Nabi Avcı, Türkiyeye yaptığı ziyaret kapsamında Japonya Eğitim, Kültür, Spor, Bilim ve Teknoloji Bakanı Shimomura ile bir araya geldi.
Genel Müdürümüz Ziya Yediyıldız’ın da bulunduğu görüşmede Sayın Bakanımız, eğitimdeki ilişkilerin sıcak temaslarla devam etmesini sağlamak bakımından Japon Eğitim Bakanı’nın Türkiye’de bulunmasından ötürü memnuniyet duyduğunu ifade etti.Sayın Bakanımız, geçen yıl UNESCO Sürdürülebilir Kalkınma için Eğitim Dünya Konferansı vesilesiyle Japonya’yı ziyareti sırasında, eğitimde iş birliği adına önemli bir görüşme gerçekleştirdiklerini ifade etti.
Bakanımız Sayın Nabi Avcı, 1890 yılında Japon İmparatoruna Sultan II. Abdülhamit’in nişan ve hediyelerini götürmek üzere Japonya’ya giden Ertuğrul Fırkateyni’nin dönüş yolunda Kushimoto açıklarında batması ve sonrasında Japon halkı ve hükümeti tarafından kazazedelere gösterilen yardım ve yakınlık ilişkisini hatırlatarak, bu ilişkinin, iki ülke arasındaki dostluğun başlangıcı olarak kabul edildiğini, tarihin derinliklerine dayanan ilişkilerin üst düzey ziyaretlerle daha da güçlendiğini, Türkiye ve Japonya’dan karşılıklı olarak öğrenim için giden öğrencilerin iki ülke arasında iyi ilişkilerin devamını sağlayacak bir köprü vazifesi gördüğünü kaydetti.
Sayın Bakanımız konuşmasına şöyle devam etti: “Türkiye ile Japon Hükûmeti arasındaki teknik iş birliği çerçevesinde, 12 Ekim 2000 tarihinde imzalanan Protokol ile yürürlüğe giren ve 5 yıl uygulanan ‘Anadolu Teknik Liselerinde Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Bölümleri Kurulması Projesi’ kapsamında okullarımız teknolojik araç gereçlerle donatılarak öğretmenlerimiz Japonya’da bu konuda eğitim almıştır. Projenin yaygınlaştırılması için de 07.05.2007 tarihinde ‘Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Bölümü Yaygınlaştırma Programı Güçlendirme Projesi’ imzalanması projemizin başarıyla sonuçlandığını gösteriyor.
Ankara’da Japonca dil eğitimi veren Ümitköy Türk Telekom Teknik ve Endüstri Meslek Lisesi ile iki ülke arasındaki eğitim ilişkilerin somut bir göstergesi olduğunu vurgulayan Sayın Bakanımız, “Ülkenizde de Türkçe dil eğitimi veren bu düzeydeki bir okulun varlığı bizi memnun edecektir” diye konuştu.
Sayın Bakanımız konuşmasının devamında şunları söyledi: “Okul Tabanlı Afet Eğitimi Projesi kapsamında 7 bin öğretmenin eğitim aldı, gelen olumlu geri bildirimler doğrultusunda projenin Türkiye genelinde uygulanması için Kalkınma Bakanlığı’na başvuruda bulunuldu.”
JICA-TİKA arasında Orta Doğu, Orta Asya, Kafkasya, Balkanlar ve Afrika’ya yönelik olarak ortaklığın güçlendirilmesi amacıyla 8 Şubat 2012 tarihinde ortak kalkınma işbirliği çalışmalarına temel teşkil edecek Mutabakat Zaptı imzalandığını hatırlatan Sayın Bakanımız,
“Bu vesileyle sadece ülkemizde değil uluslararası arenada da birlikte önemli başarılara imza atabileceğiz. Bugüne kadar çeşitli çalışmalarla yürütmekte olduğumuz işbirliğimizin bundan sonra da artarak devam etmesi için çaba sarf edeceğimizi belirtir sizi ülkemde ağırlamaktan memnuniyet duyarım” şeklinde konuştu.
Japon Bakan Shimomura: “Türkiye’ye ilk defa geldim”
Japonya Eğitim, Kültür, Spor, Bilim ve Teknoloji Bakanı Hakubun Shimomura ise, Türkiye’de olmaktan memnuniyet duyduklarını belirterek; Sayın Bakanımız’ya, geçen yıl UNESCO toplantısına katılmak üzere Japonya’ya geldiği için teşekkür etti.
ESD Toplantısı vesilesi ile bakanlık olarak Japonya’nın içinde ve dışında bu konuyu yaygınlaştırmak yönünde bir rol üslendiklerini ifade eden Shimomura, “Bundan sonrada ESD’ye ilişkin olarak Türkiye’de olduğu gibi dünyada faaliyet göstermeye devam etmek isteriz. Aslında Kasım ayında o toplantı vesilesi ile sizinle yaptığımız ikili görüşme benim Türkiye’ye bu gelişime bir vesile oldu. Ocak ayında gelemedim, ama Türkiye’ye bu şekilde hayatımda ilk defa gelmiş oldum” şeklinde konuştu.
Yemekte yapılan görüşmelerin ardından Sayın Bakanımız ile Japon Bakan Shimomura, eğitime ilişkin yaptıkları görüşme sonrasında ortak basın toplantısı yaptılar.
Japonya ile eğitim alanında iş birliği
Sayın Bakanımız toplantıda şunları söyledi: “Millî Eğitim Bakanlığı olarak Japonya ile özellikle mesleki eğitim konusunda bir iş birliğimiz oldu. Önümüzdeki dönemde de gerek mesleki ve teknik eğitimde gerekse üniversite düzeyinde iş birliğimizi artıracak yeni projeler üzerinde konuştuk. Bu arada Türkiye Japonya Uluslararası Türk Japon Üniversitesi’nin bugünkü durumunu Bilim Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Bakan Yardımcımız, aynı zamanda Türk Japon Üniversitesi Akademi Kurulu Başkanı olan Prof. Dr. Davut Kavranoğlu Bey’in katılımı ile tekrar gözden geçirdik. Yine benzer bir iş birliği alanı olarak Eskişehir’de kurulacak olan Yüksek Teknoloji Üniversitesiyle Japon akademik desteği konusunda görüşlerimizi paylaştık.”
Türkiye’de arkeoloji alanında, bazı sit alanlarında Japon araştırmacıların yürüttüğü çalışmalar olduğunu hatırlatan Sayın Bakanımız görüşmenin detaylarına ilişkin şu bilgileri verdi: “Arkeoloji alanında üniversitelerimiz arasında daha yoğun iş birliği yapılması konusunda mutabakat sağladık. Aynı şekilde okullarımız arasında kardeş okul uygulamasının genişletilmesi konusunda bir mutabakat sağladık. Özellikle Japonya’da uygulanmakta olan mesleki liselerle meslek yüksek okullarını bütünleştiren uygulama konusunda görüş alış verişinde bulunduk. Mezunlarına yüzde yüz istihdam sağlayan bu uygulamanın somut örneklerini görmek üzere önümüzdeki Haziran ayının sonunda Sayın Kavranoğlu ile Müsteşarımız Sayın Tekin birlikte Japonya’ya gidecekler. Bu uygulamanın Türkiye’de nasıl uygulanabileceği konusunda incelemelerde bulunacaklar. Ayrıca Japonya’nın da dijital eğitim içerikleri konusunda ciddi bir birikimi var. Bizim de FATİH Projesi kapsamında EBA üzerinden yayına koyduğumuz ciddi bir içerik birikimimiz var. Orada da büyük bir iş birliği potansiyeli görüyoruz. Dolayısıyla bu alanlarda iş birliğimizi nasıl daha ileriye taşıyabiliriz, bu konuları Sayın Bakan ile enine boynuna, çok dostça bir ortamda büyük bir anlayış birliği içerisinde konuşmaktan mutluluk duyduk.”
Ortak basın toplantısında konuşan Japon Bakan Hakubun Shimomura ise,
“Geçen yıl Kasım ayında Türkiye Cumhuriyeti Millî Eğitim Bakanı Sayın Avcı UNESCO’nun Japonya’da düzenlediği ESD toplantısına katılmışlardı. O zaman o vesile ile ikili görüşme yapmıştık O zaman Türkiye’ye gelip tekrar görüşeceğimize dair sözleşmiştik. Görüşmemizin başında, geçen yıl Nisan ayından itibaren ortaokullarda ahlak dersi kitabı olarak yayınladığımız bir kitaptan bahsettim” dedi.
Japon Bakan, ortaokulların ahlak kitabına ekledikleri bir üniteyle, 1985 yılında İran-Irak Savaşı esnasında Tahran’da mahsur kalan 200 civarında Japon vatandaşın Türk hükümetinin çabalarıyla tahliye edildiğini, Türkiye’nin gösterdiği bu yardımseverliği, ortaokul öğrencilerine anlatıldığını kaydetti.
Japon Bakan şöyle devam etti: “Tahran’da tahliye edilmesi gereken fazla sayıda Türk vatandaşın olmasına rağmen Türkiye’nin uçaklarını Japon vatandaşlarına tahsis etmesinin arka planına değinmeye gayret ettik.”
1890 yılında Japonya’ya yaptığı ziyaretten dönüş yolunda Ertuğrul Fırkateyni’nin uğradığı deniz kazasını hatırlatan Bakan Shimomura konuşmasının devamında şunları söyledi: “Tüm ortaokul öğrencilerine bu konuyu da anlatarak ülkeler arasındaki ilişkilerin ve uluslararası ölçekte gösterilen karşılıklı dayanışma ve yardımlaşmaların önemini hissettirmek amacındayız. Türkiye ile Japonya arasındaki dayanışma ilişkileri, dünya barışına, insanlığın mutluluğuna faydalı olacak nesiller yetiştirmek, uluslararası değerlere sahip bir yaşantıya öğrencilerimizi yönelten bir eğitim materyali olması bakımından bir örnek olmuştur.”
Türkiye’nin çevre ülkelerle karşılaştırıldığında yeterince doğal kaynaklara sahip olmamasına rağmen 21. Yüzyılda büyük bir gelişme ve kalkınma gösterdiğini vurgulayan Bakan Shimomura, “Bu kalkınmanın ardında da insan gücü olduğunu düşünüyoruz. Japonya da neticede uzak doğuda bir küçük bir ada devletedir. Fakat Japonya’nın dünyaca kabul edilen başarısının ardında yine insan ve eğitim unsuru olduğunu tescil etmemiz gerekiyor. Fakat bundan sonraki gelişmelerimiz için hem Türkiye açısından hem Japonya açısından ülkenin tek başına, kendi imkânıyla gelişmesi mümkün görünmüyor. Bu bakımdan bu ziyaretimiz vesilesiyle Türkiye-Japonya arasındaki bilimsel ve teknolojik ilişkilerin güçlendirilmesi için önemli adımlar atıyoruz.
Türkiye -Japonya arasındaki eğitim alanındaki iş birliği ilişkilerini mevcut dostluk ilişkilerini de kuvvetlendirecek şekilde güçlendiriyoruz. Bunun en somut örneği olarak da Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesi kuruluş faaliyetleri gösterilebilir. Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Kuruluşu için gerekli komisyon toplantıları devam etmektedir. Açıkça belirteyim ki tüm bu hususlarda Japon hükümeti olarak güçlü bir şekilde iş birliği ilişkilerimizin gelişmesine gayret edeceğiz” şeklinde konuştu.
Japon Bakan: "4+4+4 12 yıllık zorunlu eğitimi örnek alacağız"
Japon Bakan Shimomura ise Türkiye´deki eğitim sisteminde görüp de Japonya´ya taşımak istediği herhangi bir uygulama olup olmadığının sorulması üzerine, zorunlu eğitiminin 12 yıla çıkarılmasını hayranlıkla karşıladığını söyledi.
Japonya´da mevcut sistemde zorunlu eğitimin 9 yıl olduğunu, bunu 12 yıla çıkarmak istediklerini ifade eden Shimomura, "Fakat mali kaynaklarının düzenlenmesinde sıkıntılar yaşandığı için henüz gerçekleştiremedik. Bunu örnek verebilirim. Türkiye´nin uyguladığı 12 yıllık zorunlu eğitim, dünyadaki mevcut 200 küsur ülke arasında da üst seviye bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımı biz de Japonya olarak örnek alacağız" dedi.
Bunun üzerine Sayın Bakanımız da "Ben söylemiyorum Japon Eğitim Bakanımız söylüyor. Ve sözünü ettiği sistem 4+4+4, 12 yıllık zorunlu eğitim sistemi" değerlendirmesinde bulundu.