Page 6 - Dünyanın Eğitim Gündemi - 67
P. 6
Küresel gelişimsel gecikme (GDD)
yaşayan öğrencilere nasıl destek verilir?
üfusun % 1-3'ünü etkilediği düşünülen ve motor beceriler (emekleme ve yürüme), dil ve iletişim,
anlama, sosyal beceriler, problem çözme alanlarının bazılarında gelişimde önemli gecikmeler ile
N his edilen “küresel gelişimsel gecikme” henüz tam olarak anlaşılmış değil.
teş
GDD'li bazı çocuklar işlem güçlükleri, zayıf hafıza ve bilişsel aşırı yüklenme yaşarlar. Bu, sık sık yapılan ve
kısa süreli hafıza oyunlarının yanı sıra, desteklenen görevler, tutarlı modelleme (sözlü ve yazılı talimatlar dâhil)
yoluyla etkili bir şekilde planlanabilir. Öğretmenler öğrencileri desteklemek için onları zor durumda
bırakmaktan ve anında yanıt istemekten kaçınmalı, bunun yerine tüm sınıfın önünde onlara hitap etmeden
önce soruyu belirtmelidir. Öğrencinin dikkatini çekerken adını kullanarak, göz teması kurarak ve ona işaret
vererek öğrenciyle güvenilir bir ilişki geliştirmek, sabır göstermek de önemlidir. Ayrıca sınıftaki oturma
pozisyonlarını da belirlerken dikkat dağıtıcı unsurları sınırlamak yararlı olacaktır.
Öğrencilerin organizasyonla ilgili
zorlukların üstesinden gelmelerine yardımcı
olmak için kaynakların dijital kopyalarını
sağlamak faydalı olabilir. İnteraktif araçlar ve
yardımcı teknoloji de öğrencilerin bağımsızlığının
geliştirilmesine yardımcı olma potansiyeline
sahiptir. Sınavlarda, GDD'li öğrenciler için
genellikle standart olan yüzde 25'in ötesinde ek
süreye başvurulabilir. Ancak, aynı "ek süre"
gereksinimi bu öğrenciler için tüm ortamlarda
uygulanmalıdır. GDD'li öğrencilere yönelik
destek, sınıfın ötesine geçmelidir. Bu çocuklar
sosyal becerilerde ve akran gruplarıyla
etkileşimde zorluk yaşayabilirler.
Sosyal iletişim grupları, düzenleme bölgeleri, LEGO terapisi, duygusal okuryazarlık, destek asistanıyla
çalışma ve en önemlisi düzenli danışmanlık oturumları gibi hedefe yönelik müdahalelerle sürekli destek
sağlanabilir. Akranlarla sosyal anlayışın gelişmesi oldukça zaman alabilir. Bu nedenle okul faaliyetlerine tam
katılım her zaman teşvik edilmeli, aşırı yüklemeyi önlemek için stratejik olarak zaman çizelgesi
oluşturulmalıdır.
S
on olarak, ebeveynlerle yakın bir çalışma ilişkisi çok önemlidir çünkü ebeveynlerin evde sunabileceği
destek önemli bir fark yaratacaktır. Ödül programları, özellikle güçlü yönlere ve ilgi alanlarına bağlıysa
yüksek düzeyde motivasyon ve katılım sağlamak için daha etkili olabilir.
Makaleye erişmek için lütfen tıklayınız.
Çevirmen: Semra HATİPOĞLU
6 Dünyanın Eğitim Gündemi