Page 13 - Dünyanın Eğitim Gündemi
P. 13
Türkiye’deki anaokulu öğrencileri JeKi “Her çocuk için bir enstrüman" programı, yaz
Kazak millî oyununu oynuyor tatilinden sonra altı yeni ilkokulda daha açılıyor
2009-2010 öğretim yılında Hamburg'daki
62 ilkokul ve özel okulda başladığından bu
Kazakistan Cumhuriyeti Eğitim Bakanlığı Bilimsel ve yana, yaklaşık 60 bin öğrenci JeKi (Her Çocuk
Kazakistan ve Türkiye’deki Uygulamalı Millî Beden Eğitimi Merkezi bilgilerine göre İçin Bir Enstrüman Programı) derslerinde
anaokulları eğitim programlarına Kazak millî oyunu olan "Bestemşe" Kazakistan ve seçtikleri enstrümanın ilk adımlarını öğrendi.
Kazak Millî Oyunları dâhil edildi. Bu programın en güzel yanı ise çocukların
Türkiye'nin bazı anaokullarının müfredatına dâhil
ebeveynleri için tamamen ücretsiz olmasıdır.
edildi.
Okul müzik derslerinin bir parçası olan bu özel
program sadece Hamburg'da bu şekilde
"Bestemşe" dünya kültürünün ileri örnekleriyle eşleşebilecek bir oyun türü olup gene millî oyun olarak mevcuttur ve genişletilmiştir. Sonuç olarak, altı
yüksek motivasyonlu okulun programa dâhil
bilinen “Dokuzkumalak” oyununun basitleştirilmiş türüdür. Söz konusu millî oyun küçük çocukların güvenliği ve
edilmesi planlanıyor.
imkânları dikkate alınarak hazırlandı.
"Her Çocuk İçin Bir Enstrüman" programı ile Okullar ve Meslekî Eğitim Bakanlığı, sosyal geçmişten
Millî değerlere dayalı eğitim projesi kapsamında “Bestemşe” oyununun anaokulu yaşındaki çocuklar
bağımsız olarak kültürel eğitime katılım kavramını uygulamaktadır. Programa katılan çocuklar, tüm kişiliklerini
arasında oynatılması çocuğun sadece oyunla değil millî kültürümüzle de tanışmasının ilk adımıdır. geliştiren, fiziksel ve zihinsel gelişimlerini destekleyen, duygusal ve sosyal gelişimlerini teşvik eden müzikle
Kazak millî “Bestemşe” oyunu yazarı uğraşırken entelektüel, duygusal ve pratik deneyim kazanıyor. JeKi program yöneticisi Gabriela Huslage,
"Deneyimli müzisyenlerde olduğu gibi, dinlemek, taklit etmek, bir şeyler denemek, birbirlerine yardım etmek,
ve merkezin eğitmeni, öğretim görevlisi
göstermek, pratik yapmak, birlikte çalmak ve ekstra provalar ve performanslar hayatlarının bir parçası hâline
Prof. Dr. Maksat Şotaev entelektüel oyun
geldi." diye özetliyor.
aracılığı ile çocukların mantıksal düşünme
Prof. Eckart Altenmüller (Hannover) ve diğer araştırmacılara göre, müzik ve onun işlenmesi bir başarıdır ve
yeteneği ve karar verme becerilerinin beyni değiştirecek kadar karmaşıktır. Düzenli olarak bir enstrüman çalmak, sadece birkaç ay sonra beyin
gelişeceğini bildirdi. yapılarında gözle görülür değişikliklere yol açıyor. Diğer çalışmalar, haftada iki saat güvenilir müzik dersi alan
ilkokul çocuklarının okuma, yazma ve matematikte daha hızlı ilerleme kaydettiklerini ve müzik dersi almayan
Ayrıca “Bestemşe” oyunu eğitimleri,
çocuklara göre daha iyi sonuçlar elde ettiklerini gösteriyor. İkincil etkilere de dikkat çekiliyor: Müzikle teşvik
2023-2025 yıllarına yönelik yapılan
edilen küçük çocukların çatışma durumlarında daha yardımsever, çözüm odaklı, daha empatik oldukları ve müzik
Anaokulu Pedagog ve Öğretmenlerinin
eğitimi almış gençlerin genellikle sosyal açıdan daha yetkin davrandıkları ve genellikle daha yaratıcı oldukları
Meslekî Gelişme Kurslarında veriliyor. görülüyor.
Kurslarda öğretmenlere oyunun amacı, Rakamlar ve Programın Gerçekleri:
Fotoğraf: Bilimsel ve Uygulamalı Millî Beden Eğitimi Merkezi • “Jedem Kind ein Instrument/Her Çocuk İçin Bir Enstrüman” (JeKi), okul yetkilileri tarafından yürütülen ve
kuralları ve şartları anlatılırken millî sporun
okuldaki müzik derslerinin bir parçası olan bir programdır.
ayrıcalıkları üzerinde de konuşuluyor.
• Mayıs 2025'te JeKi'nin 15. Yıl dönümü, bir yıl dönümü konseri ile kutlanacaktır.
• 6 yeni okulun eklenmesi. JeKi, 2024/25 öğretim yılından itibaren Hamburg’da toplam 68 ilkokul ve özel okulda
yer alacaktır.
• JeKi tamamen ücretsizdir. (Dersler, enstrümanlar)
• 60 bin Hamburglu çocuk programa katılmış ya da katılmaktadır.
• 220 ek enstrüman öğretmeni her hafta okulları ziyaret etmektedir.
• Her hafta 2 bin JeKi dersi verilmektedir.
Çevirmen Çevirmen
Balzhan OMAROVA Mustafa SOYSAL
Makaleye erişmek için lütfen tıklayınız. Mahalli Kâtip Makaleye erişmek için lütfen tıklayınız. Hamburg Eğitim Ataşeliği Koordinatör Öğretmen
12 Dünyanın Eğitim Gündemi Dünyanın Eğitim Gündemi 13