Page 8 - Dünyanın Eğitim Gündemi
P. 8
Matematik korkusu yaygın, mücadele etmesi kolayyaygın, mücadele etmesi kolay
Ç
Matematik, 50 yıl önce ilk ders saatinden beri birlikte yükselir. Birçok öğrenci ona, bağlantıyı eşitli yöntemler sunmak önünde rezil olmaktan korkmak zorunda değil.” diyor.
Çalışma Çemberi’nde bir numaralı özel ders tamamen kaybetmiş şekilde matematikten beş ya da Meslek hayatı boyunca çok farklı öğretim Belki de bu yüzden özel ders, matematik korkusunu
konusuydu. Bu derse duyulan korku, kötü notların altı alırken gelir. Stojanovska’nın desteğiyle bazıları yöntemleri ve öğrenme içerikleriyle çalışan hafifletmek için etkili bir yöntemdir. Bu, birkaç yıl önce
yaygın sebebiydi. Bu konuda neyin işe yaradığını özel birkaç hafta içinde iki alır, bazıları ise bir almayı Stojanovska, Almanya'da özellikle “keşfederek Amerikan Stanford Üniversitesi tarafından
ders öğretmeni Elizabeta Stojanovska’dan öğrenelim: başarır. Diğerleri derslere sözlü olarak katılmaya öğrenmeyi” gözlemlediğini söylüyor, bilhassa bulunmuştur.
cesaret eder, bu da notlarını olumlu etkiler. liselerde. Bu yöntemde öğrenciler bağlantıları kendileri
keşfediyor. Ancak bunun herkese aynı derecede kolay
Ö gelmediğini belirten Stojanovska, "Bu nedenle çeşitli
nce bir taslak çizmek ve düşünmek
Öğrencileri sürekli cesaretlendirmek de
yöntemler sunmaya çalışıyorum. Bazı çocuklar için
matematikteki anlayışı geri kazanmaları için
detaylı bir şekilde anlamak ister." diyor.
esastır. "Onlara bunu kesinlikle bir gün başaracaklarını çizim yapmak daha kolaydır. Diğerleri her adımı
söylüyorum. Ve gerçekten de öyle oluyor." diyor Derslerinde oyunlar yoluyla tüm görevleri ele
Stojanovska. Özellikle gençlerin yapısal olarak almak ve matematik konuları için her zaman
çalışmayı öğrenmelerine önem veren Stojanovska, bu uygulamalı örnekler bulmak da yer alıyor. "Yüzde
durumu şu cümlelerle netleştiriyor: "Önce bir taslak hesaplama söz konusu olduğunda, öğrencilere bunun
çizmek ve düşünmek. Bu yaklaşım çok başarılıdır. Her alışverişte faydalı olduğunu söylüyorum. Böylece
“Matematik, çoğu öğrencinin sorun yaşadığı görev farklıdır ve kendi çözüm yoluna sahiptir. Bunu indirime girmiş bir şeyi satın aldıklarında ne kadar
derstir. Bazı çocuklar ve gençler matematiğe karşı sadece adım adım giderek bulabilirsiniz." tasarruf ettiklerini ve alışverişin gerçekten değip n sevilen ders olarak Matematik
gerçek bir korku geliştirir. Okulda matematikte işler 2023 yazında Çalışma Çemberi'nde çalışmaya değmeyeceğini değerlendirebilirler." diyor Birçok kız ve erkeğin matematikle yaşadığı
yolunda gitmiyorsa bunun birçok sebebi olabilir: başladığında, Stojanovska’nın zaten 20 yıllık Stojanovska. E unlar göz önüne alındığında şaşırtıcı
sor
Konunun anlaşılmaması, temel bilgilerin unutulması ya öğretmenlik deneyimi vardı. Makedonya'da olabilir. Matematik Avrupa genelinde en sevilen
bir matematik problemi çözerken terlemeye başlar, matematiği için bir yüksek lisans yaptı. Bu sayede G yıllardan gelen eksiklikleri derslerden biridir. Almanya'da popülerliği sadece
eçmiş
da korku. Araştırmalar, nüfusun üçte birinin matematik ve fizik eğitimi aldıktan sonra orada bir
belirlemek ve kapatmak
beden eğitimi tarafından aşılmıştır. İspanya veya
‘matematik korkusu’ yaşadığını gösteriyor. Bu kişiler okul yönetti. Daha sonra Almanya'da ortaokul ve lise
Öğrenciler beş veya altı alarak özel derse Fransa gibi Avrupa'nın diğer ülkelerinde ise
midelerinde bir sıkıntı hisseder, konsantre olamaz ve üniversiteler veya okullar gibi başka eğitim geldiğinde, genellikle temel bilgilerin eksik olduğunu matematik, çoğu öğrenci için en sevilen derstir. Bu,
daha çok hata yaparlar. 2022 PISA çalışması da kurumlarında da çalışabilirdi ancak bir özel ders gözlemliyor Stojanovska: "Örneğin, üst sınıfta olasılık çevrim içi özel ders sağlayıcısı GoStudent'in "Eğitimin
matematik korkusu ile düşük performans arasında sıkı kurumu onun tercihiydi. Stojanovska kararını, hesaplaması yapamayan biri, kesirleri nasıl çarpacağını Geleceği Raporu 2024" için yaptığı öğrenci anketinin
bir ilişki olduğunu gösterdi.” "Çocuklar ve gençlerle bireysel olarak öğrenme imkânı bilmediği için bunu yapamaz. Bu, altıncı sınıfın sonucudur.
Elizabeta Stojanovska’nın Çalışma ve aile dostu çalışma saatleri hoşuma gidiyor." diye konusudur. Bir kez tespit edildiğinde, bu tür eksiklikler
Çemberi'ndeki özel derslerinde de sıkça matematikten açıklıyor. kolayca kapatılabilir ve öğrenciler uzun zamandır ilk
korkan ve kendine güvenmeyen gençler yer alıyor. kez matematikte bir şeyler başarabileceklerini ve
Örneğin, birçok kişi matematiksel formüllerden dersten korkmamaları gerektiğini deneyimler. Uzun
korkar. Bu formülleri ezberlemek zorunda olduklarını Elizabeta Stojanovska: "Yüzde hesaplama söz zaman önce oluşmuş eksiklikleri tespit etmek, özel Makaleye erişmek için lütfen tıklayınız.
ve formülleri türetemediklerini düşünürler. konusu olduğunda, öğrencilere bunun alışverişte dersin küçük gruplarında okuldan daha kolaydır. Bir
Stojanovska, sabırla öğrencileriyle birlikte formülleri faydalı olduğunu söylüyorum. Böylece indirime öğrencinin yanında oturduğumda, örneğin denklemleri
girmiş bir şeyi satın aldıklarında ne kadar Çevirmen
gözden geçirir, çizimler yapar ve adım adım değiştiremediğini hemen fark ederim." diyor
tasarruf ettiklerini ve alışverişin gerçekten değip Saliha ERTEN
anlamalarına yardımcı olur. Stojanovska, Stojanovska. Ayrıca, matematik korkusuyla başa
değmeyeceğini değerlendirebilirler."
öğrencilerinin bunu başardıklarında çok sevindiklerini çıkmada küçük grupların avantaj sağladığını tespit
belirtiyor. Öğrencilerin notları da bu yeni anlayışla ettiğini belirten Stojanovska, “Kimse tüm sınıfın
8 Dünyanın Eğitim Gündemi Dünyanın Eğitim Gündemi 9